Veelgestelde vragen

  • Kan ieder bedrijf meedoen?
    Deelname aan MKB Collectieven is mogelijk voor ieder bedrijf. Het criterium is een actief KvK-nummer.

    Alleen voor onze energiecollectieven geldt dat uitsluitend bedrijven met een zogenaamde klein-zakelijke aansluiting kunnen meedoen. De reden is dat bedrijven met een aansluiting vanaf 3x80 Ampère een andere contractvorm hebben. Deze doelgroep kunnen we zeker helpen door bijvoorbeeld een goede doorverwijzing, maar deze ondernemingen kunnen niet "zomaar overstappen" zoals het kleinere segment dat wel kan.
  • Waarom hebben collectieven een sluitingsdatum?
    Bij ieder collectief stellen wij vooraf vast wat de sluitingsdatum is. In de praktijk sluiten we een collectief meestal aan het einde van een maand. We willen immers zo snel mogelijk zaken doen! De sluitingsdatum van de huidige lopende collectieven en de huidige stand van zaken zijn altijd te vinden op onze website

    
Ook voor de collectieven waar geen sluitingsdatum bij staat, geldt dat deze op een bepaald moment ophouden. Wij zullen namelijk altijd na een bepaalde periode weer nieuwe onderhandelingen starten met (andere) aanbieders.
  • Waarom kiezen voor een collectief van MKB Collectieven?
    • Je doet zaken met een partner met verstand van zaken. MKB Collectieven is uitgegroeid tot de grootste energiebemiddelaar voor het MKB.
    • Je doet zaken met een betrouwbare partij. MKB Collectieven bemiddelt namens jou de lagere tarieven voor energie, telefonie en verzekeringen.
    • Je hoeft niets te doen. MKB Collectieven regelt alles voor jou.
    • Je weet altijd waar je aan toe bent. MKB Collectieven biedt jou duidelijke begeleiding van oriëntatie tot overstap.
    • Jij profiteert. MKB Collectieven vormt een groot collectief en kan zo scherpe tarieven onderhandelen waar je beter van wordt.
  • Waarom is MKB Collectieven een betrouwbare partij voor jou?
    MKB Collectieven is een betrouwbare partij omdat:

    • Jij voordat je deelneemt, duidelijk kunt lezen wat je van ons kunt verwachten;
    • Wij doen wat we zeggen;
    • Jij op onze website en in de mails kunt nalezen wanneer je wat van ons kunt verwachten en we dat ook doen;
    • Jijzelf kunt uitrekenen of het aanbod dat wij voor jou geregeld hebben in jouw situatie aantrekkelijk is;
    • Je ons altijd kunt bellen op werkdagen met vragen, opmerkingen en tips;
    • Je serieus wordt genomen wanneer je een klacht hebt. Wij deze altijd in behandeling nemen en proberen onszelf te verbeteren.
  • Hoe ver gaat de ondersteuning/support van MKB Collectieven?
    Wanneer jij een willekeurige dienst van ons afneemt, staan wij vanaf dat moment voor je klaar om je te helpen als dat nodig is.

    Het is wel de bedoeling dat je het eerst probeert op te lossen met de desbetreffende provider. Mocht dat niet lukken, dan zullen wij ons best voor jou gaan doen. Wij hebben immers kortere lijnen met de serviceafdelingen (en de managers daarvan) dan een willekeurige klant.

    Stel dat jij bijvoorbeeld via ons bent overgestapt naar een andere energiemaatschappij, dan ben jij daar klant en kun je daar terecht voor jouw vragen. Wij kunnen immers geen slimme meter voor jou laten installeren, zij wel!

    Maar mocht jij het niet eens zijn met bepaalde zaken en je komt er niet uit, dan doen wij graag ons best voor jou. Voor klachten of opmerkingen kunt u dit formulier gebruiken.
  • Hoe groot zijn de besparingen?
    Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van jouw eigen situatie. Bij energie is dat bijvoorbeeld het verbruik. Stel, je hebt een zonnestudio. Jouw besparing is dan weer afhankelijk van vragen als: "hoeveel klanten heb je, hoeveel minuten 'draai' je? Heb je moderne, wat zuinigere, banken staan of wat oudere? Licht of zwaar?" Daarnaast zijn er nog factoren als de energiemaatschappij waar je nu bij zit. Heb je überhaupt ooit echt prijzen vergeleken? Of zit je nog steeds aan de "standaardtarieven" vast? Voor bijvoorbeeld een gemiddelde zonnestudio zal de verdienste ruim zestienhonderd euro per jaar bedragen, maar dat zal voor een kantoor met drie computers een stuk minder zijn.

    Over het algemeen is het zo dat wij altijd een scherpere deal hebben dan jijzelf kan regelen. Het voordeel wordt uiteindelijk bepaald door wat je nu hebt!
  • Moet ik heel veel dingen uitzoeken en doen?
    Wij streven ernaar om je zoveel mogelijk te ontzorgen door (administratieve) handelingen uit handen te nemen. Voor energie hoeven wij bijvoorbeeld niet precies te weten hoeveel jij verbruikt; deze informatie is immers al bekend bij jouw netwerkbeheerder en jouw energiemaatschappij en kan als het nodig is makkelijk worden opgevraagd.

    Het is wel belangrijk dat je goed kijkt naar lopende contracten. Opzeggen kan soms een boete ten gevolge hebben. Voor bijvoorbeeld mobiele telefonie geldt dat een abonnement maximaal zes maanden "vooraf" aangegaan kan worden. Belangrijk om te weten wanneer jij je eigen nummer wilt meenemen.
  • Waar verdient MKB Collectieven geld aan?
    Alle maatschappijen met wie wij werken hebben een budget beschikbaar voor de werving van nieuwe klanten. Of het behoud van bestaande klanten natuurlijk. Wij ontvangen een vaste vergoeding (gelijk voor iedere maatschappij) per deelnemer aan een collectief die klant wordt via ons. Deze vergoeding is altijd veel lager dan bijvoorbeeld het werven van klanten via reclames. Zo ontstaat -mede- ruimte voor extra kortingen voor de deelnemers.

    Wij laten de keuze voor een bepaalde maatschappij dus nooit afhangen van wie er het meeste voor over heeft. Wij bedingen vooraf een vaste vergoeding, die voor iedere provider dezelfde is. Zo garanderen wij onze onafhankelijkheid.
  • Wat gebeurt er als MKB Collectieven bij mijn eigen provider uitkomt?
    Dat kan natuurlijk gebeuren, sterker nog dat zal gebeuren voor een flink aantal deelnemers in onze collectieven. Meestal is dit geen probleem: in dit geval blijf je dus bij dezelfde provider, maar ga je minder betalen. We gaan er immers vanuit dat jouw provider als "winnaar" met een heel scherp aanbod gekomen is. Dus: dezelfde provider, lagere rekening!

    Het komt echter wel eens voor dat bepaalde providers klanten, die net een nieuw contract bij hen zijn aangegaan, toch weigeren. Als dit het geval is, zullen wij jou hierover zo snel mogelijk informeren, en kijken of er voor jou een gunstig alternatief mogelijk is.
  • Ik heb een klacht. Wat kan ik doen?
    MKB Collectieven streeft er naar niet tevreden deelnemers tegemoet te komen. Ben je niet tevreden? Meld dit rechtstreeks bij MKB Collectieven en wij gaan voor je aan de slag. Klachten kunnen rechtstreeks bij ons gemeld worden.


    
Het is voor ons als MKB Collectieven niet mogelijk of wenselijk om alle online fora te vertegenwoordigen. Om die reden gaan wij publiekelijk niet de dialoog aan. Wij opteren open en transparant te zijn en staan open voor suggesties.


    
Helaas komt het voor dat onze naam onbewust is geassocieerd met instanties die vergelijkbare diensten aanbieden. Het komt voor dat mensen ons bellen in de veronderstelling door ons gebeld te zijn. In nagenoeg alle gevallen kunnen wij zelf geen registratie hier van terugvinden maar zullen wij uiteraard uitzoeken wat er is gebeurd. 


    
Wij spannen ons maximaal in om van een klacht een succes te maken! 
  • Waar kan ik de Algemene Voorwaarden vinden?
    De Algemene Voorwaarden kun je onderaan de webpagina vinden. Je kunt ze hier rechtstreeks downloaden. 
  • Is MKB Collectieven gratis?
    Ja, voor deelname rekenen wij geen kosten. Inschrijven is wel vereist om aanspraak te kunnen maken op een van de producten of diensten via MKB Collectieven.
  • Zit ik aan het afgesloten energiecontract vast?
    Op het moment dat jij de tarieven zwart op wit thuis ontvangt, start de bedenkperiode van 14 dagen. Indien je geen gebruik wilt maken van het aanbod, dien je dat gedurende deze periode op de in de brief aangegeven wijze door te geven. Wanneer je niets doet, stap je over. Deelname is dus niet vrijblijvend.
  • Met welke energiemaatschappijen wordt onderhandeld?
    Er zijn in Nederland veel meer aanbieders van energie dan de meeste mensen weten. Zeker voor de zakelijke markt. Iedereen kent de grote spelers zoals NUON, Eneco, Essent en E.on, en een paar bekende prijsvechters zoals Energie:Direct, Oxxio en de Nederlandse Energie Maatschappij. Daarnaast zijn er nog veel andere, vaak gespecialiseerde, partijen in de markt. 


    
Vergeet nooit dat de "afrekening van de meter" zuiver een administratieve kwestie is: de technische verzorging ligt geheel in handen van uw netwerkbeheerder (en die blijft natuurlijk gelijk). Wij kiezen voor iedere dienst telkens voor een strategische partner, een A-merk met uitstekende service en betrouwbaarheid, waarmee wij afspraken maken omtrent kortingen voor onze deelnemers. Sinds oktober 2015 is dit voor energie Total Gas & Power Nederland. 


    
Per (nieuw) collectief worden nieuwe prijzen bepaald, dit is afhankelijk van het eindresultaat qua deelnemers en verbruik (hoeveelheid kWh elektriciteit en m3 gas) en van de stand van de markt op dat moment. Maar je mag ervan uit gaan dat wij een meer dan concurrerend aanbod verzorgen!
  • Kan ik nog onder de afgegeven machtiging uit?
    Dit is mogelijk, alleen wanneer de sluitingsdatum van het collectief nog niet bereikt is. Voor dat moment kun je de machtiging zonder enige opgave van reden annuleren (intrekken).

    Zodra de sluitingsdatum bereikt is, starten de onderhandelingen. Zodra wij een deal bereikt hebben, is de machtiging feitelijk vervallen: wij hebben deze dan immers uitgeoefend. Je ontvangt dan het aanbod van ons. Deze kun je dan natuurlijk wel afwijzen, want je beslist uiteindelijk altijd zelf!
  • Hoef ik dan verder echt helemaal niets te doen?
    In principe niet. Wisselen van energieleverancier is een zuiver administratieve handeling, en wij hebben het meeste werk al voor jou gedaan. Het invullen van de meterstanden is het enige wat je hoeft te doen. Je krijgt natuurlijk precies dezelfde stroom en gas, want daar is geen onderscheid in. Je merkt er verder helemaal niets van!
  • Hoe kan ik energietarieven vergelijken?
    De beste vergelijking kun je maken door de kale leveringstarieven en het vastrecht met elkaar te vergelijken. Wanneer je hebt meegedaan aan een van onze energiecollectieven, ontvang je bij het aanbod een persoonlijke inlogcode. Hiermee kun je naar een speciale pagina gaan waar je bijvoorbeeld berekeningen kunt maken. Wanneer je verdere vragen hebt of er niet helemaal uit komt, staan onze medewerkers klaar om berekeningen voor jou te maken of jouw vragen te beantwoorden. Let bij het vergelijken van energietarieven op de volgende zaken:

    Zorg dat de producten die je vergelijkt dezelfde soort gasprijs of en stroomprijs hebben. Energieleveranciers hebben vaste en variabele gasprijzen en stroomprijzen. Vergelijk dus vaste prijzen met vaste prijzen. Wanneer je jouw tarieven niet voor een bepaalde periode hebt vastgezet, betaal je de variabele tarieven. Dit zijn doorgaans niet de tarieven die je op de website van de energieleverancier aantreft: de daar genoemde variabele tarieven zijn actietarieven.

    Zorg dat de producten die je vergelijkt dezelfde contractduur hebben, als het gaat om een product met een vaste contractduur. Dus wanneer je een aanbod ontvangt met tarieven die voor een periode van drie jaar vaststaan, dien je deze te vergelijken met tarieven die ook drie jaar vaststaan.

    Zorg dat de producten die je vergelijkt van dezelfde soort zijn. Er zijn grofweg twee soorten energieproducten: duurzame (groene) en grijze energieproducten.

    Zorg dat je producten vergelijkt op basis van dezelfde opbouw van de gasprijs of stroomprijs. Let dus goed op of de tarieven inclusief of exclusief BTW zijn. Het is raadzaam om echt de kale prijzen met elkaar te vergelijken.
  • Waarom heeft MKB Collectieven mijn bankrekeningnummer nodig?
    Omdat energiemaatschappijen voor klein-zakelijke contracten nu eenmaal met automatische incasso werken. Voor onze onderhandelingspositie is het noodzakelijk dat wij alles netjes en compleet kunnen aanleveren en dat alle administratieve zaken al door ons geregeld zijn. Dus als je straks mee gaat in de deal, betekent dat dus dat je zonder enig probleem of administratieve rompslomp in een keer overgezet kan worden.
  • Aan wat voor verdiensten moet ik denken?
    Een gemiddelde MKB-onderneming zal zo'n duizend tot vijftienhonderd euro gaan besparen. Wat dit voor jou betekent hangt natuurlijk af van jouw eigen situatie en verbruik. De tariefverlaging die wij bereiken is natuurlijk centenwerk, maar dat tikt dus behoorlijk aan. Hoe vaak zegt de meter "tik"? Gemiddeld sluiten wij contracten voor 2-3 jaar af. De regel is: hoe meer je nu verbruikt en betaalt, hoe meer je gaat verdienen!
  • Hoe weet ik zeker dat ik goedkoper uit ben?
    De meeste MKB bedrijven hebben een 'gewoon contract' met particuliere tarieven, die vrijwel per definitie hoger zijn dan zakelijke tarieven. Ook als een bedrijf op klein-zakelijke tarieven zit, kan dit in de praktijk altijd nog beter. 


    
Wie zelf zou gaan shoppen kan al behoorlijk wat verdienen. Maar wie doet dat nu echt? Daarom doen wij dat voor jou. Wij kennen alle maatschappijen, tarieven en contractvormen, en kunnen dus goed inschatten wat het beste is voor onze deelnemers. 


    
Wij onderhandelen met Total Gas & Power over het gezamenlijk verbruik van een grote groep bedrijven. Het spreekt voor zich dat hier tarieven uit komen die een MKB-er alleen nooit voor elkaar zou krijgen! Natuurlijk moet jij het door ons behaalde resultaat wel altijd vergelijken met jouw huidige tarieven.
  • Krijg ik administratieve rompslomp?
    MKB Collectieven regelt alles rond de overeenkomst met de gegevens zoals jij hebt aangeleverd. Hier kort een stapsgewijs overzicht:

    • Je ontvangt een bevestiging per brief van ons met daarin de overeenkomst met Total Gas & Power, de duur van de overeenkomst en wat de nieuwe tarieven zijn.
    • Je ontvangt tevens het bericht van Total Gas & Power, waarin alle details, tarieven en voorwaarden aan jou bevestigd worden.
    • Je hebt een periode van 14 dagen na verzending van deze bevestiging om er indien gewenst van af te zien.
    • Je ontvangt een verzoek om jouw meterstanden op te geven, dit is eigenlijk het enige wat jij hoeft te doen!
    • Je ontvangt een bevestiging van jouw oude leverancier dat zij de levering zullen beëindigen.
    • Er wordt voortaan een lager maandelijks bedrag bij jou afgeschreven.
  • Kan ik tegen een opzegvergoeding of boete oplopen?
    Wij hebben geen inzicht in jouw huidige contract. Je bent en blijft verantwoordelijk om te controleren of je contract vrij bent. Neem om onprettige verrassingen te voorkomen hiervoor contact op met de klantenservice van je (energie)leverancier.
  • Wat is de duur van het energiecontract en krijg ik vaste of variabele tarieven?
    Daar is vooraf niets over te zeggen. Wij vragen verschillende contracts- en tariefstructuren op en maken vervolgens op basis van onze expertise en de marktverwachtingen naar eer en geweten de beste keuze. Voor de onderhandelingen starten hebben wij meestal al wel ingeschat of het beter is voor vaste of voor variabele tarieven te kiezen voor stroom en gas, maar het is ook afhankelijk van wat ons aangeboden wordt. Meestal sluiten wij contracten met een duur van 2-3 jaar af.
Beoordelingen Gemiddelde beoordeling:
5
Saskia van Lint, Amsterdam

Dank voor de vermindering van deze maandelijkse kosten.

(Mevr. S. Van Lint)
5
I.A.O. Installatie Adviesburo Ouwehand , Enschede

Ik heb geen reden tot klagen en de overgang naar Dong-Energy is probleemloos verlopen.

(Dhr. J. Ouwehand)
5
W.Stegenga Counseling/Coaching/Mediation , Gorssel

Zeer tevreden, prima resultaat en afhandeling

(Dhr. W. Stegenga)
5
Eerstelijns Psychologen Praktijk , Ter Aar

ERG TEVREDEN!! En met dank.

(Mevr. C.A. Van Buuren-Overvoorde)